Star Wars Armada

zondag 8 september 2019

Star Wars Armada

door Thomas Van Reeth

Donderdagavond, vakantie, hittegolf. Perfecte timing in de airco van Joshua Tree Games ‘Star Wars Armada’ eens uit te proberen. Het stond immers al zolang in de demo-kast.

Voor wie niet mee is met het spel een korte uitleg. Je speelt elk de generaal van een Star Wars vloot (in de basisversie heb je natuurlijk de Rebels en The Empire) en je probeert de andere vloot te vernietigen. Een volledige vernietiging is wat moeilijk, dus heeft elk schip een bepaalde score. Op het einde tel je de scores op en weet je wie er gewonnen heeft.

We hebben ons beperkt tot het startspel van de basisversie.  Een echt basisspel met 2 vloten en verder een vrij speelveld. Er staan nog andere scenario’s in de handleiding. Deze geven extra uitdagingen, moeilijkheden, mogelijkheden, andere omgeving (met bv asteroïden-velden!).

Om eerlijk te zijn, de doos op zich is niet echt uitnodigend om op te zetten. Veel te groot en het lijkt allemaal moeilijk. Maar eens bezig blijkt dat allemaal zeer goed mee te vallen. De grootste miniaturen zijn geschilderd wat een opgezet spelbord er direct goed doet ogen. De spelregels zijn ook vrij gemakkelijk en de spelontwikkelaar heeft er alles aan gedaan om het spel vlot te laten verlopen. Zo kan je de latjes voor de vliegafstand van de ruimteschepen een beetje draaien zodat je de bochten mooi kan uitleggen. Ook geen gedoe met bv een schip dat op een ander schip terecht komt. De tegenstander verplaatst dan gewoon het schip dat er eerst stond. Het gaat allemaal veel vlotter dan ik me voorstel van bv Warhammer.

Het (basis)spel bestaat uit bestaat uit 6 beurten die allemaal hetzelfde zijn. Je bepaalt voor elk groot schip de orders, je voert orders uit, je kan eventueel schieten met je grote schepen, je beweegt je grote schepen en als laatste komen je x-wings of tie-?ghters aan de beurt. Beide spelers wisselen ook de hele tijd af. Hierdoor blijf je gedurende het hele spel betrokken. De grote ruimteschepen hebben ook nog wat extra mogelijkheden om zichzelf te verdedigen. De mogelijkheden zijn voor alle schepen anders. Hoe groter het schip, hoe trager het ook reageert op de orders. Logisch eigenlijk, maar ze hebben hier aan gedacht. Het spel heeft dus meer dan voldoende afwisseling!

De eerste beurt is eigenlijk de moeilijkste. Je moet je schepen naar de tegenstander verplaatsen, maar je doet dat wat in het wilde weg natuurlijk. Je weet niet hoe de andere speler zich gaat verplaatsen. Elke zet kan dus volledig verkeerd uitdraaien. Vanaf de tweede beurt komen de schepen dichter bij elkaar en kan er misschien al een eerste keer op de tegenstander geschoten worden. En vanaf dan gaat het vrij snel. Beide spelers draaien de schepen om elkaar heen, proberen de tegenstanders op de beste plaats te raken (je voorkant heeft immers het meeste vuurkracht en de achterzijde is natuurlijk het kwetsbaarst) en verdwijnt er af en toe een ruimteschip naar de ruimteschroothoop. En zo gaat het verder tot de 6 beurten om zijn en we de winnaar kunnen bepalen.

Tot mijn grote spijt heeft The Empire gewonnen. Voor de Rebels had het spel nog een paar beurten langer moeten duren. Dan was The Empire volledig ingemaakt. Zoals steeds krijgen de Rebels ook een tweede kans. Deze keer hopelijk met een beter resultaat. Al ben ik ook benieuwd om ‘x-wing’ eens uit te testen.

Andere artikels

Rovers van de Noordzee

Dead of Winter

Voluspa

Santa Maria

Colt Express