maandag 3 april 2017

Clans

ZIJ:

Clans is een spel dat al een tijdje meegaat, in 2003 werd het genomineerd voor Spiel des Jahres en sinds het in onze collectie zit, is het al vaak op tafel gekomen. Dit omdat het een spel is dat relatief snel opgezet en uitgelegd is en ook niet zo lang duurt om te spelen. Ik zal dit ook graag uitleggen aan groepen die nog niet zo lang bordspellen spelen, of liever niks te complex willen.

Want wat je kan doen tijdens je beurt is simpel: een hutje - ongeacht de kleur (of alle hutjes als er meer dan 1 op een veld staan) verplaatsen. Je moet wel rekening houden met volgende zaken: je mag enkel verplaatsen naar aangrenzende gebieden waar al minstens 1 hutje staat, en je mag max 6 hutjes tegelijk verplaatsen (als het er meer zijn, mogen er enkel nog hutjes aan toegevoegd worden).

Om te scoren, moet je ervoor zorgen dat je een gebied met minstens 1 hutje op kan afzonderen - als er geen hutjes in de aangrenzende gebieden meer zijn, ontstaat er een dorp. Maar opgelet, als er een dorp ontstaat en er zijn hutjes van elke kleur aanwezig, is er eerst een "clan"-gevecht waarbij er 1 hutje van elke kleur verdwijnt. Het kan dus goed zijn dat er een dorp gecreëerd wordt, maar meteen verdwijnt omdat het bestond uit 1 hutje van elke kleur.

Wat er na een eventueel clangevecht overblijft van hutjes wordt gescoord: degene die het dorp gecreëerd heeft, krijgt een puntfiche, de kleuren die het dorp vormen, krijgen dezelfde punten: het aantal hutjes in het dorp, ongeacht de kleur.

Er zijn echter fases die het interessant (of net niet) maken om op een specifiek terein een dorp te maken (extra punten of geen punten in die fase).

Wat is nu het extraatje aan dit spel: je weet niet wat de kleur is van je tegenstanders! Iedereen weet wat zijn eigen kleur is, maar pas op het einde van het spel wordt onthuld wie welke kleur heeft. En naast de punten die tijdens het spel gescoord werden voor de verschillende kleuren, kan je nu ook jouw puntfiches (gewonnen als je een dorp maakte) toevoegen aan jouw kleur om zo misschien toch nog je tegenstanders voorbij te steken en te gaan lopen met de overwinning :-)

Dit element vind ik eigenlijk nog het leukste aan Clans, dat je tijdens het spel probeert te achterhalen wie welke kleur heeft, om hen zo te proberen blokkeren, maar pas op het einde echt te weten wie nu welke kleur had :-)

 

HIJ:

Toen ik aan het zoeken was naar een abstract spel om te spelen met meer dan 2 kwam ik Clans tegen. Op het eerste zicht ziet Clans er heel droog en makkelijk uit, maar het is eigenlijk more than meets the eye.

Omdat iedereen alleen zijn eigen kleur weet, wordt het al heel rap moeilijk niet te laten zien waar je voorkeur aan geeft om punten te verdienen. Dan komt er nog eens bij dat je heel hard moet opletten of een dorp gesticht kan worden, op welk terein en welke kleur aanwezig is.

Hierdoor kan het spel soms heel lang duren, met al die beslissingen. Tenzij je van random houdt, dan kan het op een half uurtje. Rap opgesteld, rap uitgelegd en een kleine doos.

Alles steekt in zakjes in de doos, dus niet echt een insert aanwezig. Geen echte artwork om over te spreken. Maar wat een gameplay!

Dit is samen met Blokus mijn favoriete multiplayer abstract boardgame. Iedereen moet dit proberen! Spijtig genoeg is er nog geen reprint in zicht.

 

 

 

Andere artikels

Colt Express

Scythe

Fabled Fruit

Fluxx

Cards against Humanity